Przebieg egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części:
Plac manewrowy oraz ruch drogowy.
1. Plac manewrowy gdzie realizuje się zadanie egzaminacyjne:
2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
2. Ruch drogowy.
PLAC MANEWROWY
I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
b. poziom płynu chłodzącego,
c. poziom płynu hamulcowego,
d. obecność płynu w spryskiwaczach,
e. działanie sygnału dźwiękowego,
f. działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g. działanie świateł mijania,
h. działanie świateł drogowych,
i. działanie świateł hamowania „STOP”,
j. działanie świateł cofania,
k. działanie świateł kierunkowskazów,
l. działanie świateł awaryjnych,
m. działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
– jeśli występuje;
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte.
II. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
2. Włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym.
3. Upewnienie się o możliwości jazdy:
b. ocena sytuacji wokół pojazdu;
4. Płynne ruszenie:
b. łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
5. Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
6. Nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk ( nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).
7. Nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich.
8. Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
III. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.